Kıdem Allah’ın zati sıfatlarından biri olup; Cenâb-ı Hakk’ın ezelî olması, yani varlığının öncesinde yokluğun bulunmamasıdır. Tekrar belirtmek gerekirse Kıdem; başlangıcı olmamak, ezelî olmak demektir.
Allah Teâlâ’nın öncesi ve başlangıcı yoktur. O kadîm ve ezelîdir. Geçmişe doğru ne kadar gidilirse gidilsin Allah’ın var olmadığı bir zaman düşünülemez. Eğer Allahü teâlâ kıdem sâhibi, kadîm ve ezelî olmayıp hâdis (sonradan yaratılmış) olsaydı, var olmak için kendinden başka bir yaratıcıya muhtâc olurdu. Halbuki muhtâc olmak âciz olmayı berâberinde getirir. Âcizlik ise, Allahü teâlâ için aslâ düşünülemez. Kıdem sıfatının zıddı hudûstur, sonradan olmaktır. Kıdem, Allahü teâlânın zâtı hakkında vâcib oduğundan, zıddı olan hudûs aklen mümkün değildir. (Teftâzânî)
Allah Teâlâ’nın ezelî olduğunu bildiren naklî deliller:
“O (Allah) evvel (öncesiz, ezelî) ve ahirdir…” (el-Hadîd, 57/3). “De ki o Allah sameddir (ihtiyaçsız, herkesin doğrudan doğruya kendisine muhtaç olduğu zeval bulmayan kadîm ve bakîdir). O doğurmadı ve doğurulmadı. Hiç bir şey O’nun dengi değildir” (İhlas, 112/ 1-3 ; Sa’duddin et- Taftazânî, Şerhu’l-Makâsıd, I, 60-61; Şerhu’l Akâid, s. 65-66; Seyyid Şerif el-Cürcânî, Şerhu’l-Mevâkıf, s. 469-470; Abdullatif el-Harputî, Tenkihu’l-Kelâm, s. 180).
ALLAH’IN SIFATLARIN KIDEM İLE İLGİLİ HABERLER
Vücud, kıdem, beka, muhalefetün lil-havadis ve kıyam bi-nefsihi anlamı
Kıdem ne demek din kültürü
Kıdem Nedir detaylı bilgi
Allah’ın sıfatları ve anlamları nelerdir