Hüseyin Rahmi Gürpınar”nın hayatı, Hüseyin Rahmi Gürpınar kitapları, Hüseyin Rahmi Gürpınar biyografisi. Hüseyin Rahmi Gürpınar kimdir, Hüseyin Rahmi Gürpınar eserleri nelerdir, Hüseyin Rahmi Gürpınar detaylı bilgi.
Hüseyin Rahmi Gürpınar, Türk Edebiyatının en önemli roman ve öykü yazarlarındandır. 19 Ağustos 1864 tarihinde İstanbul”da dünyaya gelen Hüseyin Rahmi Gürpınar, henüz üç yaşında iken annesini kaybetmiştir. Bunun üzerine Girit”te bulunan babasının yanına gönderildi. Burada ilkokula başlayan Gürpınar, babasının evlenmesi üzerine altı yaşında tekrar İstanbul”a anneannesinin yanına gönderildi. Eğitimine İstanbul”da devam etmeye başladı ve Yakubağa Mektebi, Mahmudiye Rüşdiyesi ve idadide okudu. 1878 yılında Mekteb-i Mülkiye”ye giriş yaptı ancak, okulun ikinci sınıfında iken 1880 yılında ciddi bir hastalık geçirdi ve eğitimini yarıda bırakmak zorunda kaldı.
Eğitim hayatının ardından, Adliye Nezareti Ceza Kaleminde memur, Ticaret Mahkemesi”nde Azâ Mülazımı olarak çalıştı. Hüseyin Rahmi kısa süren bu işlerin ardından hayatını kalemiyle kazanmaya çalıştı. 1887 yılında Tercüman-ı Hakikat gazetesinde yazıları yayınlanmaya başladı. Daha sonra da İkdam ve Sabah gazetelerinde mütercim ve muharrir olarak görev yaptı.
İkinci Meşrutiyet döneminde 37 sayı süren “Boşboğaz ve Güllâbi” isimli bir gazete çıkardı. Ardından İbrahim Hilmi Bey ile birlikte “Millet” gazetesini yayınlamaya başladı. Bu deneyimlerin ardından yazıları İkdam, Söz, Zaman, Vakit, Son Posta, Milliyet ve Cumhuriyet gibi gazetelerde yayınlanmaya başladı. Hüseyin Rahmi Cumhuriyetin kurulmasının ardından iki dönem Kütahya milletvekilliği yaptı. 8 Mart 1944 tarihinde Heybeliada”daki köşkünde hayatını kaybetti. Naaşı yine Heybeliada”da bulunan Abbas Paşa mezarlığına defnedildi.
Eserlerinde sade bir dil kullanan Gürpınar, bu sayede çok okunan bir yazar olmayı başardı. Roman ve hikayelerinde genellikle toplumsal ve ekonomik eşitsizlikleri, kadın-erkek ilişkilerini, din sorunlarını konu edindi. Ayrıca 19 ve 20′nci yüzyıl başındaki İstanbul yaşantısını gerçekçi bir biçimde yansıtmayı başardı. Çocukluk ve gençlik dönemlerini anneannesinin yanında geçirmiş olmanın da etkisiyle eserlerinde kadınlar hep ön planda olmuştur. Türk Edebiyatının en çok eser veren edebiyatçılarındandır. Batı uygarlığının yaşantısını taklit ederken gülünç duruma düşen insanları anlattığı ilk romanı “Şık” Tercüman-ı Hakikat gazetesinde yayınlandı. 1924 yılında Son Posta gazetesinde tefrik edilen “Ben Deli miyim” adlı romanının ahlaka aykırı bulunması üzerine yargılanmış ancak beraat etmiştir. Bazı edebiyat eleştirmenleri Hüseyin Rahmi için “günlük yaşama ayna tutan yazar” sıfatı kulanmaktadır. Başlıca eserleri şunlardır:
Romanları:
Şık (1889), İffet (1896), Mutallaka (1898), Mürebbiye (1899), Bir Muâdele-i Sevda (1899), Metres (1899), Tesadüf (1900), Nimetşinas (1910), Şıpsevdi(1911), Kuyruklu Yıldız Altında Bir İzdivaç (1912), Sevda Peşinde (1912), Gulyabani (1912), Cadı (1914), Hakka Sığındık (1919), Toraman (1919), Hayattan sayfalar (1919), Son Arzu (1922), Tebessüm-i Elem (1923), Cehennemlik (1924), Afsuncu Baba (1924), Ben Deli miyim? (1925), Billur Kalp (1926), Tutuşmuş Gönüller (1926), Evlere Şenlik, Kaynanam Nasıl Kudurdu?(1927), Muhabbet Tılsımı (1928), Mezarından Kalkan Şehit (1929), Kokotlar Mektebi (1928/1929), Şeytan İşi (1933), Utanmaz Adam (1934), Eşkıya İninde (1935), Kesik Baş (1942), Gönül Bir Değirmenidir, Sevda Öğütür, Sevda Öğütür (1943), Ölüm Bir Kurtuluş mudur? (1949), Kaderin Cilvesi (1964), Dünyanın mihveri Kadın mı, Para mı?(1949), Kaderin Cilvesi (1964), Deli Filozof (1964), Can Pazarı (1968), İnsanlar Maymun muydu? (1968), Ölüler Yaşıyor mu? (1973), Namuslu Kokotlar (1973)
Öyküleri:
Kadınlar Vaizi (1920), Namusla Açlık Meselesi (1933), Katil Buse (1933), İki Hödüğün Seyahati (1933), Tünelden İlk Çıkış (1934), Gönül Ticareti (1939), Melek Sanmıştım Şeytanı (1943), Eti Senin Kemiği Benim (1953)
Oyunları:
Hazan Bülbülü (1916), Kadın Erkekleşince (1933), Tokuşan Kafalar (1973), İki Damla Yaş (1973).
Düz Yazıları:
Cadı Çarpıyor (1913), Şekavet-i Edebiye (1913), Sanat ve Edebiyat (1972)