Zebh Nedir? Zebh Ne Demektir? Zebh Kesmek, boğazlamak demektir. Eti yenen kara hayvanlarının etlerinin helâl olması için, usulüne uygun olarak kesilmesi gerekir. Usulüne uygun olarak kesim, hayvanın yemek ve nefes boruları ile iki şah damarının veya iki şah damarından birinin kesilmesi şeklinde yapılır.
Hayvanı kesecek kimsenin, akıl ve temyiz gücüne sahip, Müslüman veya Ehl-i kitap olması gerekir. Hayvanı kesenin ergenlik çağına gelmiş olması şart değildir. Mümeyyiz olan, yani yaptığını ve söylediğini bilen çocuğun kestiği helâldir. Hayvanı kesen kimsenin kadın veya erkek olması fark etmediği gibi, temiz olmakla cünüp veya hayızlı olması arasında da bir fark yoktur; hepsinin kestiği yenir.
Her işte güzeli öngören İslâm, hayvan kesiminin de, en iyi bir şekilde yapılmasını emretmiştir. Kesilecek hayvana eziyet verilmemelidir. Hayvanlar ehil kişiler tarafından kesilmeli, kesim işlemi süratli bir şekilde gerçekleştirilmelidir. Aynı şekilde, kesimde, gelişen teknolojiden istifade edilmeli, temizliğe ve ekolojik dengenin korunmasına özen gösterilmelidir.
HELAL KESİM, HARAM KESİM, ZEBH, ZEBİHA VE TEZKİYE
• Zebh, hayvanın boğazına bıçak vurup boğazlamak ve damarlarını kesmek demektir. Boğazlanmış veya boğazlanacak hayvana da “Zebiha” denir.
• Boğazlamak ya hakiki olur,veya hükmi olur. Bir hayvan usulü üzere keskin bir aletle boğazlanırsa hakiki kesim yapılmış, bir av, şartlarına uygun olarak aldığı yaradan ölürse hükmen kesilmiş sayılır.
• Bir hayvanın göğsü üzerinden bıçak vurup damarlarını kesmeye “Nahr” denir. Deveyi, zebh etmek (çenesinin altından kesmek) mekruhtur.
• Boğazlamak eti helal kılmak için meşru olmuştur. Kanı çıkmayarak ölen hayvan laşedir. Laşe ise haramdır.(Avrupa’da yapldığı gibi kafalarına kurşun sıkılarak veya elektrikle öldürülen hayvan laşedir yenmez)
ZEBH (BOĞAZLAMA)
• Din kaidelerine uygun olarak helal kesim yani boğazlama,nefes borusu ile yemek borusunu ve bunların yanlarında bulunan iki kan damarını kesmekle yapılır.
• Hayvanları boğazlamak için damarlarını kesip kanlarını akıtacak kesici bir alet yeterlidir. Keskin kamış kabuğu ve cam parçası ile de olur. Ancak bu alet, Hayvana eziyet vermeyecek şekilde olmalıdır. Hayvanı yere yatırdıktan sonra bu aleti bilemeye çalışmak mekruhtur. Hayvanı ayağından tutarak kesim yerine çekmek ve sürüklemek de mekruhtur. Hayvanı boynunun altından (boğazından) değil de ensesinden kesmek ve daha hayvanı soymadan kafasını kesip atmak da mekruhtur.
• Hayvanı boğazlarken besmele çekmek şarttır. Boğazlamada Yüce Allah’ın isimlerinden herhangi birini söylemek kafidir. Bismillahi Allahu Ekber, Allahu A’zam, Allah denilmesi gibi… Fakat Allahu Teala’nın ismini dua maksadı ile söylemek yeterli olmaz.
• Hayvanı keserken ;”Bismillahi Allahu Ekber”denilmesi müstehaptır. Hayvanı kıble tarafına çevirerek kesmek sünnettir; bunu yapmamak ise mekruhtur.
• Besmele kasden terk edilirse,hayvanın eti yenmez,haram olur.Fakat unutarak terk edilirse, eti yenir. Çünkü unutularak yapılan kusurlar bağışlanmıştır. (Şafii mezhebine göre Besmeleyi terk etmek mekruhtur.)