İster elbise, vücut Ve namaz yerİnİ Pislikten temizlemek olan hakiki taharet olsun, ister abdest organlarını yakayıp abdestsizliği giderme ve bütün vücudu yıkayıp cünüplüğü kaldırma olan hükmî taharet olsun, İslamda taharetin büyük önemi vardır. Çünkü taharet, günde beş defa kılınan namazın şartıdır. Namaz, Allahü tealanm huzurunda durmaktır, taharetle kılınması da Allah’a tazim ve saygıdır. Her ne kadar hades ve cünüplük, görünen pislik değilerse de ilgili organları kirleten manevi bir pisliktirler. Bu pisliğin varlığı, tazim ve saygıyı bozar, temizlik ilkesine ters düşer. Taharetle ruh ve ceset beraber arınır.
İslam”ın, müslümanı maddi ve manevi yönlerden daima temiz tutmaktaki özeni, temizlik ve saflığa verdiği önemi gösteren en sağlam delildir. İslamın emrettiği temizlik, umumi ve hususi sağlığı korur ve bulaşıcı hastalıkların yayılmasını önler. Çünkü mikroplara açık olan dış organların her yıkanması, her cünüplüğün arkasından da vücudun temizlenmesi, insanın herhangi bir kirlenmeden korunmasını sağlar.
Temizliğin bulaşıcı hastalıklardan korumada en faydalı yol olduğu tıbben de sabittir. Hastalıktan korunma, tedaviden daha faydalıdır. Alahu teala temizlenenleri şöyle övmekte. “Allah şüphesiz, daima tevbe edenleri sever, temizle nenleri de sever.”‘ Rabbimiz, Kuba mesekfi halkını da şfyfe övüyor: “Orada temizlenmeyi seven insanlar vardır. Allah, temizlenmek isteyenleri sever.” (Bakara – 222)
Müslüman, insanlar arasında iç ve dış temizliği ile seçkin, örnek ve belirgin bir vasfa sahip olmalıdır. ResuUah sallalfahü aleyhi ve selem. Eshabmdan bir gruba şöyle buyurmuştur: “Siz, kardeşlerinize gideceksiniz; bineklerinizi düzeltin ve elbiselerinizi düzeltin ki, insanlar arasında bir ben gibi (belirgin] olabilesiniz. Çünkü Allah, çirkini ve çirkinliği sevmez.” (Tevbe – 108)
Yüce dinimiz İslamın, tahareti emretmesinin hikmetlerinden bazıları şunlardır:
1-Taharet, fıtratın gereğidir, insan lıtraten nezafet ve temizliğe meyleder, tabii olarak kirden ve necasetten kaçar. Islanan fıtrat dni olması hasebiyle taharet ve nezafeti emretmesi çok tabiidir.
2-Müslümanın kıymet ve izzetini korumak İçin emredilmiştir. İnsanlar tabiaten, nezafete meyleder; temiz yerlerde oturmayı sever, pis yerlerden kaçarlar. İslam da mumrierin izzetini konmakta hassas olduğu için, onlara tahareti emretmiştir ki, insanların arasında temiz ve aziz olsunlar.
3-Sıhhati konmak için emretmiştir. Çünkü nezafet İncili hastalıklardan koruyan en önemli faktörlerden biridir. Hastalıklar, çoğu zaman, pislik sebebiyle yaydır. İslam dini, vücudun, yüzün, ellerin, burunun ve ayakların daima temiz tutulmasını ister, çünkü en fazla kirlenen bu organla-n her gün birkaç defa yıkamak, insanı hastalıklardan korur.
4- Kişinin Allah ın huzurunda temiz ve nezih bir şekilde durması için emretmiştir. Çünkü müslüman. namazda, Allahü tealaya hitap eder, Onunla münacat eder. Bu sebeple hem dışının hem de içinin temiz olması gerekir. Çün kü AUahO teala, çok tevbe edenleri ve çok temizlenenleri sever.